24/03/2025
نصايح مهمه قبل ماتعملي بسكوت عشان يطلع معاكي احسن من افخم حلواني 👌👌👌
-1- لازم يكون السكر ناعم جدا مفيهوش اى حبيبات علشان كدا بننخله الاول قبل ما نشتغل .
2- خلينا نتفق ان البيتي فور والبسكويت والسابلية بنشتغل بزبدة مش سمنه لان السمنة مش هتخليه خفيف وهش الزبده نتيجتها احلى لان الزبده فيها كميه من الميه بتتبخر في الفرن بتديله توريقه وهشاشه -
3 الزبدة تكون فى التلاجه متكونش سايحة ونضربها كويس مع السكر لما يدوب خالص لانه لو ما دابش كويسها يخلى البسكويت يفرش وكمان يلزق فى الصاج وكمان تشتغلى في جو مش حر علشان الزبدة متسیحش منك وتفصل
-4- النشادر ندوبها مع اللبن ولو مش عندك نشادر استبدليها ببيكنج بودر .
5 - ما نعجنش خالص يدوب نجمع العجينه عشان لو اتعجنت ممكن الزبده تفصل بعد كده عن العجينه ونزود دقيق حسب ما تحتاج العجينه في ايدينا
6_ما تزوديش دقيق كتير قوى لحد ما العجينه تلم زي ماقلت لك هتحسيها فى الاول انها طريه شوية متخافيش سيبيها ترتاح شويه وتشرب السوائل والزبده تجمد وهتلاقيها بقت متماسكه اكثر من الاول لاننا لو زودناها دقيق كتير من الاول وسيبناها ترتاح ممكن تلاقيها جبست وبقت ناشفه ومش ها تمشى كويس في الكيس والبسكويت هيبقى محجر لما يستوى كمان
7 - لما تيجى تشتغلى اول مرة بالكيس لقيتي العجينة سايلة لان الجو حر حطيها شوية في التلاجة تمسك نفسها مش اكثر من خمس دقايق واشتغلى تانى
8- بعد التقطيع نخلى بالنا نسيب فراغات بين البسكويت عشان هیزید
9=وترصى على صاج مدهون زيت خفيف
10 - متسويش البسكويت مرة واحدة لا استنى سوى صاج واحد تجربة فيه بسكويتين او تلاته بس نجربهم في الفرن لو ظبط معاكى يبقى تمام اما لو لقيتيه فرش يبقى محتاج دقیق تانی فهناخد العجينه ونزود لها دقيق ونلفها وهكذا
11- ونخبز على فرن متوسط مايل للهادي شويه (160-170)
علشان ياخد راحته فى السوا كويس ويبقى لونه دهبی مش ابيض لو ابيض هيطرى بعد كده منك لكن الذهبى ده هيفضل مقرمش لاخر واحدة
12 - لما تطلعيه من الفرن متلمسيهوش قبل ما يهدي شويه لانه بيبقي ناعم و ممكن يتكسر بسهولة
13 - وعلشان يفضل مقرمش على طول حطيه بعدما يبرد في علبة صاج محكمة الغلق
-14 - البسكوت فرش جامد او النقشة راحت منه ده بیبقی یا اما زودتی السكر عن المقدار المحدد او زودتى النشادر عن المقدار المحدد او زودتى البيكنج بودر او ضربتي الزبدة كتير ودخلها هوا او تركتيه فترة قبل التسوية فخمر زيادة والحل انك تزودى دقيق و تلفیه تانی وتشكليه
15 - البسكوت ناشف وده بسبب ان مقدار از بده اقل من المطلوب وكمان السوائل الكتير بتنشفه ممكن تستبدلي اللبن الحليب بالحليب المجفف افضل
16 - كل ماتكترى المادة الدهنية يكون البسكويت ناعم ومش كريسبي ويتكسر
17 - - لو عاوزاه بالبرتقال هتستبدلي اللبن بعصير برتقال وبشر برتقال لومفيش برتقال برضه قدامك عصير تانج وتدوبيه في مية اولبن او تضيفي روح برتقال
صلوا على الحبيب المصطفى ❤️