Kyöstin Yule-keittiö

Kyöstin Yule-keittiö Juhlaruoan paluu! Vanhoja ja uusia ruokia, kun on aika juhlia

21/12/2024

Yule-keittiön 21. luukku:
Niin se luiskahti taas yksi vuosi. Tänään on talvipäivänseisaus ja voittamattoman auringon paluu 😁
Siihen sopii oikein hyvin se Yule-keittiön heilahdus, että teenkin Yule-halon vasta tänään, koska eilen käyneille keskimmäiselle ja hänen siipalleen se ei ehtinyt

20/12/2024

Yule-keittiön 20. luukku:
Kinkku
Syön lihaa. En joka päivä, m***a joinakin päivinä. Lähetän kosmokselle kiitollisuuteni ja kunnioitukseni niitä eläimiä kohtaan, joiden ansiosta syön lihaa silloin kun syön.
Ensimmäisen lapseni ja hänen äitinsä kanssa joulu omakotitalon vuokrayläkerrassa yli 30 vuotta sitten. Pähkäilimme hiukan myöhään laitettua kinkkua uunissa. "Pakko sen on vielä antaa olla. Laitetaan lämpö 80:aan ja herätyskello soimaan ja sitten tarkistetaan yöllä."
Heräsimme autuaasti vasta aamulla: "Kinkku!!!"
Ryntäys uunille, kinkku uunista... tuoksussa ei ollut mitään vikaa ja maku sekä koostumus parasta kuin ikinä. Meitä kuunneltiin jo silloin, sillä kohta tuli kauppoihin asti ensimmäinen nyhtöpossuvillitys - naureskelin olemattomaan partaani: Tuotahan se on ollut minulla pitkään jo joka joulu.
Tänäkin Yulena paistuu kinkkurulla hitaasti yön yli paistopussissa, muutaman tunnin alkutäräytyksen jälkeen eri miedolla lämmöllä.

18/12/2024

Yule-keittiön 19. luukku:
On Yule-halon aika.
Erityinen polttopuu. Pöytäkuusi. Leivonnainen.
Siinä yksi oletus kehityskuluksi.
Lähden liikenteeseen leivonnaisesta ja luomaan omaa Yule-halkoani. Lähtökohtana on kääretorttujen shamaani: unelmatorttu:
4 munaa, 1dl sokeria, 1dl perunajauhoja, ½ dl kaakaojauhetta, 1tl leivinjauhetta - 200g voita, 2dl sokeria, persikkaa, sitruunaa
Ekana vuonna en tee kakkupohjaan mitään muutosta, m***a täyte - vaikka se onkin perusmuodossaan deiteettinen - saa vahvistusta persikasta ja sitruunanmehusta. Jännittynyttä odotusta... m***a toisaalta: piparit mennee niin pipariksi, ettei mitään muuta kauheaa tapahtune 🤣

18/12/2024

Yule-keittiön 18. luukku:
Ja ollaan jo 20. päivän aamussa.
Rosolleja on varmasti mieltymysten mukaan monenlaisia - minun versioni menee mieltymysteni ja mahdollisuuksieni mukaan näin:
1 kg porkkanoita, 1 kg punajuuria, 1 kg suolakurkkuja sekä 2 isoa sipulia
Porkkanat ja punajuuret keitän omissa vähissä vesissään, joista punajuuren veden otan talteen. Kuoritut porkkanat pilkon valmiiksi ennen keittämistä - punajuuret keitän isoina lohkoina, koska niiden kuori on sitten tosi helppo poistaa ohuesti ja pilkkoa lohkot sen jälkeen em. porkkanoiden kokoisiksi. Tietenkin poistan punajuurten kannat ja harjaan niiden pinnan puhtaaksi ennen lohkomista. 🧐
Juuresten keittyessä pilkon suolakurkut rosollinkokoisiksi paloiksi sekä hienonnan sipulin äärimmäisen hienoksi. Nämä rosolliastiaan odottamaan juureksia.
Kun rosolli on valmis, teen juuri ennen ruokailua kermaviilistä kastikkeen: hiukan sitruunanmehua, mieleisiä mausteita sekä punajuurten keitinvettä värittämään seos

17/12/2024

17. päivän loppuhuojennus... 😅

17/12/2024

Yule-keittiön 17. luukku:
Aina oon tykännyt juustoista, niin kun törmäsin helpoksi väitettyyn kotonateko-ohjeeseen, niin täytyyhän sitä Yuleksi kokeilla:
8dl rasvaisinta maitoa, 70g maissitärkkelystä, 100g juustoa, 1/2 tl suolaa, 10g voita
Näitä sitten ylihuomisiltana keittelen ohjeen mukaisesti yhteen ja saan toivottavasti viikonlopuksi kilon hyvää juustoa - maitotölkki toimii myös ekonomisesti juustotusastiana 🧀
Ja näin myös kalenteriluukut ja reaaliaikainen tekoaikataulu alkavat lähestyä toisiaan

Yule-keittiön 16. luukku:Tuskin olen saanut ylihuomenna painelluksi ja paistetuksi kaikkia pipareita, joten se touhu jat...
16/12/2024

Yule-keittiön 16. luukku:
Tuskin olen saanut ylihuomenna painelluksi ja paistetuksi kaikkia pipareita, joten se touhu jatkuu myös mäskileipomusten jälkeen - niin paljon kuin aika sallii...
Sillä tämän päivän toinen "pakollinen" on Anthonyn viskikakku! (Ja kyllä: siinä on minun velhomaailmani Potter-viittaus):
200g voita, 200g sokeria, 3-4 munaa, 100g vehnäjauhoja, 100g perunajauhoja, 200g kirsikoita, ½-1tl leivinjauhetta – 100g sokeria, 1 ½ dl vettä, 6rkl viskiä
Siellä on tuo väliviiva siksi, että kakkuun kuuluu kaksi osaa:
Aloitetaan vahdottamalla voi ja eka sokeri. Siihen sitten lisätään muna kerrallaan sähkövatkausta jatkaen (koska en todellakaan vatkaa käsin voita ja sokeria 😅). Sitten voidaan siirtyä käsityökaluilla hämmentämiseen, kun sekaan lisätään jauhot-jauhe -seos sekä viimeisenä jauhotetut kirsikat kokonaisina.
Voideltuun ynnä jauhotettuun vuokaan ja paisto 180 asteessa "lähes tunnin" 😂
Kakku jätetään vuokaan, sillä nyt tulee väliviivan jälkeinen osa:
Kiehuvaan veteen sekoitetaan toka sokeri ja hämmennellään sitten mietoontuneella lämmöllä, kunnes seos sakenee sokeriliemeksi - ei liian tanakaksi. Hieman jäähtyneeseen sokeriliemeen lisätään - tällä kertaa kuvan mukainen - viski ja kuumennetaan pikaisesti. Kuumalla liemellä valellaan tähän saakka jäähtynyt kakku, johon on voinut tikulla tökkiä vanhoja muistellessa muutaman apureiän 😁

15/12/2024

Yule-keittiön 15. luukku:
Kerkesin tehdä aikoinaan useammankin Kotikaljasatsin harmitellen mäskin poisheittoa - vaikkakin asiallisesti kierrätettynä.
M***a sitten kun poikalapseni osoittivat kaljainnostuksensa, oli mallaspussin kylkeen juuri näppärästi ilmestynyt myös leipäohje 🤪:
Mäskisämpylät/leivät:
1l piimää, 3 hiivaa, suolaa, 4dl siirappia, 2dl öljyä, 16dl ruisjauhoja, 16-20dl vehnäjauhoja, ym.
Tuo ohjeannostus on tietenkin sitä täyttä 25 litran ämpäriä ajatellen, jolloinka mäskiä on syntynyt pauttiarallaa 16dl. "ym." tarkoittaa, että voihan sinne fiilistellä sekaan vaikka mitä hiutaleita ja siemeniä jne. ihan sen mukaan, mikä kutakin miellyttää :) Silloin toki alkuoletettua jauhomäärää pienemmäksi.
En tee tänä vuonna niin paljon juotavaa nestettä aiemmin mainituista syistä, joten ensi keskiviikkoaamuna fiilistelen, mikä on pantavan kaljan määrä ja sitä myöten torstaiaamuna, notta minkäkokoinen taikina tehdään.
Se, mikä on olennaista, on se, että leivistä/sämpylöistä tulee ihan peijakkaan hyviä - kaikkien muiden jouluruokienkin kannalta. Lämpimäisiä menee tietysti heti paistellessa muutama

14/12/2024

Tästä päivästä alkaen (14.12.2024) alkaa menneisiin kalenteriluukkuihin tippua video/kuvapäivityksiä.
Tarkista ne ulos. 🦶

Ei voi tulla kuin parasta Prima-keittiövaa'alla! 😎
14/12/2024

Ei voi tulla kuin parasta Prima-keittiövaa'alla! 😎

14/12/2024

Yule-keittiön 14. luukku:
Jos olis valtaa niin kuin on mieli, niin ottaisin mieluusti isomman keittiön 🤣
Jos rohkenen, otan iloksenne videokuvaakin tänään alkavasta Yule-keittiö -viikosta, m***a ainakin tavan kuvia 🥹
Kohta tytär auttaa minnuu toiseksi viimeisessä kauppareissussa tätä projektia ajatellen ja sitten Hanna-täti -oletetut sekä majoneesin terästys - siitä se lähtee.
Ahtaassa keittiössä (joka siis oikeasti on hiton iso, m***a kun sielläkin on yksi kirjahylly sekä keittiönpöytää kahdessa kerroksessa tilaoptimoinnin vuoksi ynnä kaikki kierrätysastiat) saan toisaalta onneksi häärätä varmaan ihan omineni, jolloin ei tarvitse koko ajan pahoitella sitä ahtautta. Joka neliösentti ei taatusti myöskään ole yhtä kiiltävä kuin moni muu vaatisi 😇
M***a kohta 18 vuotta on tällä pärjätty, niin eiköhän yksi maltillinen Yule-keittiö -viikkokin luiskahda - vain 18 eri ruokajutskaa viikon päästä lauantaiaamuun asti 😁🫶

Osoite

Joensuu

Nettisivu

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Kyöstin Yule-keittiö :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Jaa