15/12/2024
Yule-keittiön 15. luukku:
Kerkesin tehdä aikoinaan useammankin Kotikaljasatsin harmitellen mäskin poisheittoa - vaikkakin asiallisesti kierrätettynä.
M***a sitten kun poikalapseni osoittivat kaljainnostuksensa, oli mallaspussin kylkeen juuri näppärästi ilmestynyt myös leipäohje 🤪:
Mäskisämpylät/leivät:
1l piimää, 3 hiivaa, suolaa, 4dl siirappia, 2dl öljyä, 16dl ruisjauhoja, 16-20dl vehnäjauhoja, ym.
Tuo ohjeannostus on tietenkin sitä täyttä 25 litran ämpäriä ajatellen, jolloinka mäskiä on syntynyt pauttiarallaa 16dl. "ym." tarkoittaa, että voihan sinne fiilistellä sekaan vaikka mitä hiutaleita ja siemeniä jne. ihan sen mukaan, mikä kutakin miellyttää :) Silloin toki alkuoletettua jauhomäärää pienemmäksi.
En tee tänä vuonna niin paljon juotavaa nestettä aiemmin mainituista syistä, joten ensi keskiviikkoaamuna fiilistelen, mikä on pantavan kaljan määrä ja sitä myöten torstaiaamuna, notta minkäkokoinen taikina tehdään.
Se, mikä on olennaista, on se, että leivistä/sämpylöistä tulee ihan peijakkaan hyviä - kaikkien muiden jouluruokienkin kannalta. Lämpimäisiä menee tietysti heti paistellessa muutama