08/04/2026
Er det en pokémon eller et rigtigt dyr??
Det er en axolotl!
Okay, men… er det en pokémon eller et rigtigt dyr??
Selvom det ligner en vandpokémon på det “første udviklingsstadie”, så er det faktisk et rigtigt dyr. Den lever faktisk sit liv i det “første udviklingsstadie”, da den lever sit liv som larve 🐛
En lille, nataktiv, vandlevende halepadde, som lever i Xochimilco-søen tæt på Mexico City og enkelte andre steder. I naturen er axolotlen udrydningstruet, men da de bliver kønsmodne på larvestadiet, er det altså ikke dens egen skyld, at den er truet (gæt, hvis skyld det så er 🤫).
De tre antenner på hver side af hovedet fungerer som gælder, og så ånder den gennem huden OG den har lunger 🫁 For man skal ikke gå ned på ilt ☝️
Axolotler lugter sig frem til deres mad og sluger maden i en mundfuld. Og man skal passe på, hvis man er en lille axolotl, for så kan man godt ende sine dage som et måltid for en større artsfælle 🫣
De findes i en brunsort variant og i en lyserød og næsten gennemsigtig variant, som er den, Thilde har tegnet 👻
Kendte du axolotlen i forvejen? De kan opleves på Den Blå Planet 🌍🌊