05/04/2026
#المحشي ليه شويه تكات مهمه لازم تحفظهم:-👌🌹🌹
👈🏻اول حاجة لازم الصلصه تتسبك حلو جدا جدا ميكونش فيها ميه
👈🏻التسبيكه تكون بزيت مش سمنه خاااالص لو عايزه سمنه تحطي علي وش الكرنب
👈🏻 لكن ورق العنب علي الوش صوص عباره عن دبس رمان ولمون وزيت وطماطم بيخليه يلمع اللهم بارك
👈🏻سلق الكرنب حطي فالَميه معلقه سكر وشعره كمون وملح
👈🏻متكتريش رز فالصباع عشان ميطلعش من الصباع.
👈🏻حاجة مهمة كنت هنساها بلاش تزنقي الصوابع يعني تريحي بين كل صباع عشان الرز هيزيد لما يستوي
👈🏻المحشي بيحب الطماطم والخضره
البصله صفريها فالزيت وانزلي بالنوم المفروم وضيفي عليه الطماطم
👈🏻وبره اضربي فالكبه بصل تاني بالتوابل والملح وقرن فلفل اخضر حار مش هيديكي حراره فالمحشي بس بيدي ريحه رهيبه ده بيتحط بعد ماتجمعي التسبيكة مع الرز والخضرة
👈🏻انا مش بحب التوابل كتير هو ملح وفلفل اسود وكذبرة ناشفة وكمون متكتويش كمون عشان المحشي ميبقاش مر
👈🏻التسوية::--
الشوربه يكون حدقها طالع شويه يطلع المحشي حدقه مظبوط.
👈🏻بالنسبة للكرنب وورق العنب الشربة تضيفيها عند اخر سطر فقط ماتغطيش اخر سطر عشان مايطلعش معجن معاكي.
👈🏻لو هتسويه في الفرن لازم تغطية وبتحطي نص مقدار الشربه اللي انتي متعوده عليه.
👈🏻 لو عايزه تذودي لمون للعنب حطيه فالشوربه بيدي مذاذه اعلي
اكتبيلي تركاتك انتي في المحشي
متنسوش الصلاة علي رسول الله💗💗
#وصفات
#محشي
#كرنب
#مستفزة