13/09/2023
Voi kun on unohtunut kiireissä päivittää, mökillähän on tapahtunut ja tapahtuu vielä sähköjen osalta vaikka mitä!
Toukokuussa eräs Tossavainen teki mökin katolle kunnostustöitä ja uusi rännit.
Kesäkuussa tuuli oli kaatanut kumolleen kolme puuta, jotka setäni Kalevi tuli heinäkuun lopussa kaatamaan, lisäksi muutakin puustoa harvennettiin ja kaikki hän pätki haloiksi. Itselläni oli Sahalahdessa paljon vuokrauksia pitkin heinä ja elokuuta, joten olimme isännän kanssa mökillä myös paljon.
Itse olen kunnostanut mökillä niin paljon pikku juttuja, etten edes muista kaikkea 😃 lisäksi autoin halkohommissa.
Sähkömiehen bongasin töiden kautta ja nyt se kolmivaiheistus jäi sitten ainoaksi vaihtoehdoksi. Eli kaikki menee uusiksi, niin sisältä kuin ulkoa. Tähän asti mökillä on ollut vain 1x10 A sulake, joka kestää 2400 w kuormaa. Eli kaksi patteria ja miniuuni ei voinut olla yhtäaikaisesti päällä, tai sulake paloi. Minulle nämä sähköt olisi riittäneet, m***a sähkökaappi oli vaarallisen raihnainen, kuten kaikki muukin sisällä oleva ja ulkonakin olevat sähköpiuhat kuoriutuivat nahoistaan 🙉 Elenia ei enää anna lupaa muuttaa sulakekaappia edes hieman isompaan 1x25 A:han, vaan kolmivaiheistus oli ainoa ratkaisu. No, kirpaisevan kallis investointi, m***a kyllä taas mökin asuttavuus paranee huomattavasti 😍