Theonlyme

Theonlyme .

Dengarnye yg pempuan ni rakyat Malaysia kawen dgn rohiiiga.. lelaki ni kena tahan.. beranak ank 6 orang.. kena sara send...
06/07/2026

Dengarnye yg pempuan ni rakyat Malaysia kawen dgn rohiiiga.. lelaki ni kena tahan.. beranak ank 6 orang.. kena sara sendri anak2nyeee

26/06/2026

🫠🫠

Mil yang perangai macam ni, dia nak ape sebenarnya? Tak faham. Sebab dia pon perempuan, pernah jadi menantu jugak. Kenap...
25/06/2026

Mil yang perangai macam ni, dia nak ape sebenarnya? Tak faham. Sebab dia pon perempuan, pernah jadi menantu jugak. Kenapa kene jadi manusia yang toksik?

24/06/2026

Selamat pagi ☺️

Mak mertua pun mcm lah x pernah jadi mak. Hairan aku kdg perangai mertua pelik² ni.
24/06/2026

Mak mertua pun mcm lah x pernah jadi mak. Hairan aku kdg perangai mertua pelik² ni.

24/06/2026

23/06/2026
Hari ni saya nampak sesuatu yang agak sakit hati. Seorang wanita masuk klinik saya.Demam tinggi, sudah 2 hari, suami dia...
23/06/2026

Hari ni saya nampak sesuatu yang agak sakit hati.
Seorang wanita masuk klinik saya.
Demam tinggi, sudah 2 hari, suami dia ikut sebelah.

Rupa-rupanya dia baru habis bersalin, postpartum hari ke-16.

Demam on and off 2 hari, dah merayu suami nak jumpa doktor, sebab dia dah tak tahan. Suami baru bawa dia selepas 2 hari dia minta. 😔

Isteri bagi tau dia tengah breastfeed, tapi baby tak banyak minum.
Susu jadi bengkak, ada bonjolan keras, lepas tu demam.

Saya nak periksa dada dia, saya minta izin dari suami, dengan chaperone perempuan sekali.

Suami tolak, dia ada hak untuk tolak.
Saya hormat tu, tapi ini limit apa yang saya boleh menilai. 😔

Demam dia 39 degree, Nadi 116, tekanan darah OK lagi.

Tapi badan dia lemah, dia rasa penat sangat. Saya bagitahu suami, ini bukan demam biasa, mungkin puerperal sepsis, sejenis jangkitan kuman selepas bersalin,
Perlu masuk jarum bagi antibiotic, kena pergi hospital sekarang.

Suami terkejut.
"Demam je pun. Bagi ubat boleh balik?
Tak payah hospital lah."
Saya tegaskan, dia kena masuk hospital.

Suami senyap sekejap pastu cakap
"Kalau dia masuk hospital, 3 orang anak lagi kat rumah, siapa nak jaga?" 😔

Saya faham kerumitan tu. Bukan senang ada 4 orang anak, dan terutamanya penjaga utama tiba-tiba kena masuk wad. 😔

Tapi saya kena cakap benda ni, bila isteri kau dah merayu 2 hari, sebab dia tak tahan, jawapan tak boleh "nanti kita fikir."

Kesihatan dia bukan benda yang boleh tunggu sampai logistik selesai. 😔

Jangkitan kuman tak tunggu
Jangkitan tak peduli siapa jaga anak kat rumah.

Kalau ibu tu jatuh, sakit teruk, 4 orang anak tu akan hilang lebih dari penjaga sementara, mereka boleh hilang ibu. 😔

Saya tak nafikan, situasi keluarga macam ni memang sukar.
Tak semua orang ada bantuan, ada duit untuk confinement lady, ada keluarga yang boleh tolong jaga anak.

That's why itulah sebab kena ada plan, bukan tunggu sampai krisis, baru nak cari jalan. 😔

Kepada semua suami, bila isteri kau cakap dia tak tahan. Sila dengar, bergerak, cari jalan.

Kerumitan rumah tangga, bukan sebab untuk tangguh nyawa dia. 🤍🩺

Tiba teringat waktu aku dapat result SPM. Ayah aku je yang datang sebab mak kerja. Bila umum result, aku cuma dapat 1 A ...
20/06/2026

Tiba teringat waktu aku dapat result SPM. Ayah aku je yang datang sebab mak kerja. Bila umum result, aku cuma dapat 1 A dan 2 A-. Lepas dapat result, aku tengok ayah aku keluar dewan terus, tak tunggu aku keluar sekali. Tengok riak muka nampak kecewa + menahan marah. Tak lama lepas tu, chat ws masuk.

Rupanya mak aku yang hantar. Panjang berjela dia luahkan rasa kecewa sebab result aku tak seperti yang dia harapkan. Aku menarik nafas panjang baca tulisan dia. Tapi tak lama lepas tu, 1 lagi chat ws masuk.

Rupanya daripada adik aku. Dia ucapkan tahniah sebab aku dapat 3A. Hanya ucapan tahniah daripada dia seorang sahaja yang aku terima. Balik rumah pun aku kena marah lagi dengan mak ayah aku. Macam² perkataan keluar dari mulut mereka. Aku cuma berdiam sahaja. Sejak dari hari itu, aku lebih banyak berdiam dan memendam. Rasa kosong.

Pernah sekali mak aku tanya, " Angah apsal sekarang tak banyak cakap? Dulu masa kecik bukan main lagi. Asyik cakap je. Semua benda nak tanya " little that she knows yg aku memang banyak benda nak borak. Tapi setiap kali aku tengok muka mak ayah aku, setiap kali itulah aku teringat hari bersejarah ni. Terus terkunci mulut aku. Terbuku semua yang aku fikir.

Tapi takpelah, aku memang dah dicop bermasalah pun. Adik aku tu disebut "kebanggaan keluarga" oleh ayah aku. Walaupun aku cuba membahagiakan mereka berdua, tetap ada juga yang kurang. Tak mengapalah, aku kan memang bermasalah. Jadi semua masalah aku, biar aku yang hadap sendiri.

Pernah sampai tahap sewaktu sambung belajar mak aku tanya "ada duit belanja tak?" Aku cakap ada, sambil merenung 50 sen yg aku seluk dari kocek seluar. Aku yang lapar, jadi ini masalah aku. Maggi sebungkus boleh patah 2 kan.

Btw no hate for my brother. Dia okay je dengan aku walaupun mulut celaka sikit. At least he can give them something that I can't.

Address

Kampong Kuala Setiu

Telephone

+60105457001

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Theonlyme posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to Theonlyme:

Shortcuts

Share