05/03/2022
Det var med stor ærefrykt jeg gikk løs på dette oppdraget; fra grove aske-plank til langbord. Tusen takk til Ingeborg Berge og Tore Mesna for at jeg fikk føre historien videre!
🌳🌳🌳Historien om et asketre🌳🌳🌳
Et gammelt asketre ga etter for vinden og ble liggende mange år, på vår fjellgård i Indre Sogn. Så skar vi den opp i tykke planker og la de tørt på låven i 20 år til. Vi hadde lenge tenkt å få laget noe av plankene, og da vi møtte møbelsnekker Erik Braarud spurte vi om det var mulig å lage et langbord av disse gamle, grove materialene.
Med fagkunnskap og nøyaktighet gikk han løs på oppgaven. Bordene ble høvlet, limt, pusset og til slutt vokset og båret inn i stua med sine 270 kg. Selv understellet er nøysomt designet og utført. Vi fikk også en bordforlenger på en meter, som brukes som sidebord til hverdags.
Vi gleder oss over det fantastiske håndverket til Erik hver dag - ingen overdrivelse! Jeg stryker over bordet og tenker på min far som tok vare på treet, min mann Tore som fikk det skåret opp og Erik som jobbet så hardt med det! Bordet er en fryd for øyet og en glede å servere måltider på! Og ikke minst er det koselig med alle som kommer inn som kommenterer det!
~ Ingeborg Berge og Tore Mesna