Kirsti Stokland art

Kirsti Stokland art Herlige farger gir glede og energi! Velkommen til fargeglad og spennende billedkunst. Kos deg i vårt sjarmerende hus fra 1850-tallet.

I tillegg har galleributikken flott handverk innen tekstil/quilt, keramikk, strikk og skinn.

Blomstene jeg kjøpte før forrige helg ble som nevnt ordnet i krukker i Drevvatne på søndag kveld. Jeg er jo glad i klare...
07/06/2026

Blomstene jeg kjøpte før forrige helg ble som nevnt ordnet i krukker i Drevvatne på søndag kveld. Jeg er jo glad i klare farger og hadde kjøpt gule, røde og gul/rød + dyp lilla lavendel. Det pyntet virkelig opp 🌻 Blomstene jeg skal ha hjemme står på vent og blir forhåpentligvis også plantet etterhvert.

Onsdag kveld tok jeg fly til Trondheim. Maja og Hans Christian har kjøpt seg nytt husvære og jeg tenkte det var lurt å hjelpe til med pakking nå som det nærmer seg flytting. Kjæresten skulle på hornmusikktur hele helga, så da passet det fint med tur for meg også. Selv om ungdommen ikke vil ha så mye ting og tang, fylles det opp i skuffer og skap i løpet av fem år.

Jeg får dårlige assosiasjoner til 26 år i Finnbrautveien, når jeg tenker på tilsvarende prosess i eget hus, selv om det mest sannsynlig er lenge til flytting .
Jeg husker ikke om jeg har fortalt det før, men det er like artig nå. En dag sto kjæresten ved komfyren og lagde middag – og falt i tanker. Så kom 1000-kronersspørsmålet; – ‘Siden vi nå har et forhold, blir jeg medansvarlig for å rydde i huset når du engang skal flytte ….’?? Den setninga sier vel det meste om hvor mye jeg har (samlet på) – og hvor bra det er at rydde- og sorteringsprosjektet har fått sin start, selv om det går sakte😊

I gårkveld fikk jeg det ærefulle oppdraget å stryke Maja si bunadsskjorte. De skal i barnedåp og Maja skal være fadder i dag. Siden jeg var så godt i gang kom det både ei herreskjorte og bunadsforkle på strykebrettet. Jeg er jo ikke verdens beste husmor, men akkurat å stryke klær synes jeg er helt ok – inklusive bunadsskjorter 🙃 Liker du å stryke?

Nå har vi spist frokost, kofferten min er ferdigpakket og de siste timene skal det bare være kos med Ulrik. Han var 13 måneder på torsdag og begynte å slippe seg for et par uker siden. Nå fyker han rundt og har fått relativt god balanse på null komma niks. Han sier ord som lys, buss, dess, baby og bæsj – og flirer godt. Det er en stor glede med barnebarn. Her er lekeplass og ‘dessæ’ rett utenfor platten så vi har dessæ mye disse dagene. Han er utrolig glad i bøker, og det er koselig med lesestund i mormorfanget ❤️ Ellers har vi vært på babysvømming og gått tur i det nye boområdet.

Nå gleder jeg meg til å komme hjem og få klem hos kjæresten, som kommer med buss i ettermiddag. Men først skal jeg på forestilling med Balance og se på Jenny og Anna + mammaen som danser i Alice i eventyrland. Jeg hadde planlagt et senere returfly, og derfor ikke bestilt billetter. Heldigvis var det noen seter ledige, og dessverre litt langt bak, så jeg lurer på om jeg må ta med kikkert for å få øye på jentene i mylderet av glade dansere på scenen...😍 Kanskje du også skal på kinoen i dag?

Jeg ønsker deg en god søndag ❤️

Nok ei uke er over. Forrige uke var det to år siden Ivar døde og ble bisatt den 31. mai.  På et vis er det både lenge si...
31/05/2026

Nok ei uke er over. Forrige uke var det to år siden Ivar døde og ble bisatt den 31. mai. På et vis er det både lenge siden og ganske nettopp på samme tid. Vi var heldige, tross alt, som fikk mange år i lag enn først tenkt da sykdommen rammet i januar 2015. Etterpå gikk jeg inn i et slags vakuum mens livet sakte gikk videre. Heldigvis stilte ungene og resten av familien opp, og farmorjentene var ekstra gode å ha.

Selv om man er godt voksen kan livet ha mer å by på og jeg har vært veldig heldig som møtte kjæresten ❤️

Denne helga har vi ordentlig familiehelg med min nye familie. Det er artig å se når to søskenbarn på drøye ett og to år møtes for første gang på lenge, og leker i lag. Det tok ikke lang tid før det gikk som smurt 😍

Tidlig i uka lagde kjæresten åtte middager med hjemmelaget fiskegrateng. Det var ikke noe lettvint versjon. Her skulle det piskes stive eggehviter – og det var mitt bidrag … Det blir supergodt og lettvint å finne i fryseboksen framover! Da jeg bodde sammen med farmor, de to siste årene på gymnaset, lagde hun deilig fiskekreteng (som hun kalt det) – og det var det beste jeg visste.

Kjæresten hadde bestilt bord til åpningen av Barthbryggo sist torsdag. Med tolv retter og sju sorter vin var det virkelig duket for en helaften. Og det ble det! - selv om vi delte en vinpakke. Helt fra mottakelsen i døra, de stilige og flinke servitørene som fortalte om rettene og vinen, som passet på at vi hadde det vi trengte, og kokkene som lagde nydelig mat og også hjalp til ved bordene. Bente og Hallbjørn, som har bygd opp både Huset i gato og Barthbryggo gikk rundt mellom bordene og snakket med alle gjestene. Det var mange spennende smaker og flotte kreasjoner – hvis det heter det når det gjelder mat? Bildene får tale for seg. Anbefales!

Jeg jobber sakte men sikkert videre med mitt ryddeprosjekt. Denne uka har jeg samlet nesten alle krukker og plastpotter jeg kunne finne på platten foran huset. Jeg har allerede gitt bort litt, og skal gjøre ei prioritering av hva som blir med meg videre. Nok et lass med hageavfall er også kjørt på søppeltippen. Det blir viss aldri tomt ….

Mamma og jeg var en tur på Andås gartneri for å kjøpe Nemesia til galleriet. Siden jeg hadde galleriarbeid i går, brukte jeg tida mellom besøkende til å plante i trillebåra og blomsterkassene ut mot Sjøgato. Bjørn Tore hjalp meg med oppheng og det ble fint og trivelig 🌻 Det har kommet opp flere blomsterkrukker i gato, så det er tydelig at det nærmer seg turistsesong. Det var trivelige turister innom galleriet og masse folk på torget der Alcoa serverte kaffe og kaker, pølser og hamburgere, for å ferie sin nye storinvestering. Skikkelig bra for Mosjøen!

I dag blir det klargjøring av blomsterkasser og noe planting her i Drevvatnet. Vi hadde fellesmiddag i går og i dag blir det grilling. Her er det bare å utnytte finværet når det kommer!

Jeg ønsker deg ei god helg ☀️

Denne uka har vi jammen hatt noen fine dager, midt i uka ☀️  Med tanke på det som skulle komme, - og fordi jeg er nødt t...
24/05/2026

Denne uka har vi jammen hatt noen fine dager, midt i uka ☀️ Med tanke på det som skulle komme, - og fordi jeg er nødt til å få avviklet noe ferie og flexitimer før september – gikk jeg tidlig et par dager og tok helt fri på torsdag. Jeg har klippet og raket tørrkvister ‘over alt’. Jammen var det mye å ta av. De overgrodde blomsterbedene med gress og skvallerkål er delvis ryddet og klart for noe mer fargerikt. Jeg skal vente til det verste regnet har gitt seg før jeg kjøper blomster.

Nå er det helg og regnet auser ned. Godt for moder jord, men nitrist for alle som skulle kose seg i pinsa. Det nytter ikke å sette seg ned å sture. Her har vi kjøpt knoke for å lage lapskaus og diverse frø og havregryn til frokostblanding. Farmorjentene kom på overnatting til Drevvatn i går og da er det greit med litt bakeaktiviteter.

Uka startet imidlertid med… nei først må jeg gå tilbake til 17.mai. Jeg hadde en super tur i skoletoget som duskebærer. Så mange blide folk som viftet med flagg og gratulerte med dagen. En av dem tok et artig bilde av meg som jeg deler her. Dagen ble avsluttet med pizza hos Tobias &co. Ellers oppdaget jeg et hull i bunadsskjorta mi. Den ble laget til min konfirmasjon i 1976 og har altså 50-årsjubileum i år. Tror du det er mulig å reparere den, eller vet om noen som kan hjelpe?

Tenk så heldige vi var med været. Både skoletoget på formiddagen og borgertoget på ettermiddagen ble gjennomført uten regndråpen. Mellom togene var det en periode med regn og ruskevær, mens det en halvtimes tid etter taler og nasjonalsang på torget så auset regnet ned.

Tilbake til mandag… Da fylte vi kjærestens store tilhenger full av saker og ting fra garasjen og hagen, og kjørte på søppeltippen. Det er enkelte ting som gjør litt vondt når det kastes i avfallet, men jeg må bare lukke øynene 🫣 Neste skritt er å få system i garasjen ….

På fredag fikk jeg sitte bak traktoren og sette poteter, og i går sagde og kløvde vi 2 trær som falt ned i vinter. Det skal bli ved til vinteren på galleriet og heime. Livet på landet 😍 som kjæresten ofte sier.

Jentene kom oppover i går ettermiddag til lysegrønne pannekaker og bacon. Jeg hakket fersk spinat og brukte stavmikser i røra etterpå. Lur måte å få inn gode næringsstoffer i maten. Nå serveres det ikke pannekaker hver gang jentene spiser hos meg. I dag blir det nemlig lapskaus til gjengen.

Anna ville på do kvart på seks, og da var i grunnen natta over. Jeg ba henne legge seg stille ned igjen, men hvor lett er det å ligge i dobbeltseng uten å ‘komme borti’ storesøstera?? Litt over seks ville hun ha badedrakten på og etter legobygging var vi klare for bading i sjutida med masse holoi. Nå forberedes frokost og vi koser oss!

Kos deg du også ❤️

Sånn. Der var bunadsskjorta og forkleet strøket. Hekter, knapper, søljer og veskelås pusset. 17.mai-dukene strøket og da...
17/05/2026

Sånn. Der var bunadsskjorta og forkleet strøket. Hekter, knapper, søljer og veskelås pusset. 17.mai-dukene strøket og dagens tekst akkurat påbegynt, kl 00:10. Med andre ord, en ny dag. 17.mai er i startgropa og vi skal hilse ‘Gratulere med dagen’ til alle vi møter. Det er nesten viktigere enn noen gang å feire nasjonaldagen vår. Kle på oss finstasen, ta med oss flagg og rope HURRA for at vi får leve i et fritt land! 🇧🇻

Dukene jeg har strøket er brodert av oldemor og farmor 🥰 De er skikkelig fine, selv om den ene er brodert på et tynt ‘bjallstoff’ fra krigen, og en annen har et par små hull. Det er veldig koselig å kunne ta fram ting som formødrene mine har laget. Har du tatt vare på ting etter dine?

På torsdag hadde vi Tobias og co her på lunsj, og etterpå klatret han opp på garasjeloftet for å rydde 😍 Kjæresten og jeg sorterte det som kom ned, alt fra Ivars gamle slalomski til kricket, sykkelvogn, snowboard, blomsterkasser og MYE mer… Det var en god følelse å få tømt loftet, selv om mesteparten av garasjegulvet nå er dekket. Da er jeg ett skritt nærmere en ryddig garasje 😊

Utpå kvelden kjørte vi på hytto, med en tilhenger pukk/subbus på slep. Forrige søndag grov kjæresten ei grøft i et lite sumpområde mellom hytto og annekset, som denne helga ble fylt med duk, dreneringsrør og pukk. Vi fikk oss også en liten båttur rundt Levangsvågen, is i solveggen og noen nye stauder i blomsterbedet. Skikkelig fine dager i godværet ☀️

Vi kjøpte oss el-sykler på senvinteren, men har ikke tatt dem i bruk før nå. Vi tok oss en liten prøvetur på Olderskog i går kveld. Det gikk ikke lang tid før jeg kjente irritasjon i den ene lysken – akkurat det samme som skjedde på sykkelturen i fjor. Jeg håper det går seg til med mer aktivitet. Vi tar gjerne i mot tips til fine veier å sykle på.
Hvor fort og langt kan en hund løpe? Det blir spennende å se hvordan vi får med oss Kivi på sykkeltur. Kanskje hun kan løpe korte etapper, og ellers sitte i sykkelvogna? Har du hørt om andre som har hund i sykkelvogn?

I går kveld var vi også en runde på kirkegårdene og satte ut flagg og greiner fra hegga i hagen. Det var mange gravsteder med flagg som lyste opp. Veldig fint å se!

I dag skal jeg være stand-in for en duskebærer i Mosjøen hornmusikk i skoletoget. Det har jeg aldri gjort før, men blir sikkert koselig. Jeg håper bare at bunadskoene ikke blir vonde å gå i – og at de få regndråpene som er varslet holder seg unna. Etter skoletoget er det som vanlig servering hos mamma og pappa for hele gjengen. Trivelig!

HIPP HIPP HURRA!! Gratulerer med dagen 🇧🇻

Vi var hjemme fra Oslo i 23-tida forrige søndag.  Da var det bare å pakke om og ‘snu i døra’, for på mandag kl 14 skulle...
10/05/2026

Vi var hjemme fra Oslo i 23-tida forrige søndag. Da var det bare å pakke om og ‘snu i døra’, for på mandag kl 14 skulle det være avreise til Hemavan. Alle lederne i kirurgisk klinikk, fra Sandnessjøen, Mo i Rana og Mosjøen skulle komme etter på tirsdag morgen og samles for faglig påfyll og en sosial kveld. Utover mandag snødde det på Helgeland og værmeldinga lovet mer. Det var bare EN utleiebil med piggdekk å oppdrive i de tre byene. Alt finværet vi har hatt i april har lokket de aller fleste til å legge om til sommerdekk – kanskje litt tidligere enn normalt. Har du også lagt om? Det ble omorganisering i full fart – og ei trivelig samling i Mosjøen 👍 Siden jeg kjører piggfritt – eller fordi jeg er litt treg…., har jeg enda vinterdekkene på bilen.

Nå er beslutningen tatt, jeg har gitt beskjed til sjefen, og søknad skal sendes til KLP i neste uke. Jeg skal bli 50% pensjonist med AFP fra september måned. Min arvtaker er godt i gang med opplæringa, og jeg skal veilede og lære fra meg i mange måneder enda. I tillegg får jeg nye oppgaver. Det blir spennende, eller kanskje overveldende å bare jobbe i 50% når også budsjettprosessen skyter fart fra september. Jeg håper jeg finner en grei struktur etter hvert.

Jeg gleder meg til å ha litt bedre tid til kreative aktiviteter, familiene og barnebarn, hytto og kjæresten. Han var forresten helt utslitt i gårkveld. Han fulgte intenst med på cupfinalen og var nesten ikke å få kontakt med gjennom flere opp og nedturer underveis. Det var en spennende kamp og jammen godt at Bodø Glimt halte seieren i land til slutt!! Ser du på fotball?

På onsdag var farmorjentene hos meg på pannekakemiddag 😋 Tidligere har jeg lagt pannekakene i ei ildfast form på plata for å holde dem varme (men det går ikke lengre med induksjonstopp) – eller i stekeovnen. Nå la jeg dem for første gang i en kasserolle med plata på 2. Da holdt de seg deilig varme i lang tid, så sånn blir det framover.

Mamma og jeg var på kirkegårdene og satte ned stemorsblomster på fredag. Samtidig spilte kjæresten og Mosjøen hornmusikk, som også er engasjert som korps for HV14, under markeringa på frigjøringsdagen etter 2. verdenskrig. Det er en fin tradisjon og også bra med en påminnelse om hva landet vårt, familier og enkeltpersoner har opplevd.

I går hadde jeg gallerilørdag igjen. Det er virkelig trivelig å være mellom fargeglade bilder, strikkede klær, løpere og vesker i tekstil, skinnvesker, keramikk – og mye mer.

Det er som sagt ikke lett å holde rede på hva som finnes av matvarer i husene våre. Etter at nærbutikken i Drevvatne innførte selvbetjening med åpningstid fra 07 – 24, fikk vi supplert med det som manglet etter kampen i går. Veldig lettvint!

Vi har bestemt oss for å gjøre et nytt forsøk på en liten dagstur på hytto i dag, for å inspisere om ‘utvanningspumpa’ i båten fungerer, og hvordan det ble med strøm og lys i annekset, ny ovn på badet osv. Kjekt med alt som er klart før sommeren. Med storfamilien og flere som har lyst til å fiske, er det godt å ha flere soveplasser med mulighet for oppvarming.

Kjæresten har vaffelrøra klar, så nå er det bare å vente på gjestene.

Jeg ønsker deg en fin søndag ❤️

Det ble ikke noe hyttetur forrige søndag.  Snøen lavet ned, så det ble heller vaffellunsj i Drevvatnet og retur til byen...
03/05/2026

Det ble ikke noe hyttetur forrige søndag. Snøen lavet ned, så det ble heller vaffellunsj i Drevvatnet og retur til byen på ettermiddagen. Vi kjøpte oss take-away-middag som ble spist i tvkroken sammen med Bodø Glimt og Lillestrøm.

Vi hadde planlagt tur til Oslo med fly fra Mosjøen via Bodø onsdag kveld. Kjæresten skulle på ei samling for Konfliktrådene på Helgeland og Salten tirsdag og onsdag i Bodø, så dermed avbestilte jeg turen hans mellom Mosjøen og Bodø. Jeg tenkte at noen andre kunne nyttiggjøre seg plassen. Han skulle få hele 55 kroner i refusjon…. Så ble det endring i planene og turen til Bodø ble avlyst. Dermed sto han uten billett, og flyet vi skulle reise med, var i mellomtiden blitt fullt…. Enden på visa ble dagtoget til Bodø, og venting til jeg var på plass. Da har jeg lært at det ikke er lurt å avbestille for tidlig 🙃

Rekkverket er ferdigsnekret men trenger litt beis når været tillater det. Resten av hekken er også klippet og greinene fylt i tilhengeren.
Som vanlig når jeg skal ut å reise skjer for mye av nødvendige aktiviteter i siste liten. Klær ble vasket på tirdag og pakket på onsdag – flyet skulle jo ikke gå før 1825 … På onsdag kjørte jeg kjæresten på jernbanen, og var innom og handlet kalk på veien hjem. Kivi skulle ha sin tur for dagen, og 20 kilo kalk ble fordelt på plenen etter arbeidstid. Jeg skulle stryke den nyvaskede jakken, spise, pakke ferdig kofferten og hundeutstyr og mat til Kivi som skulle på overnatting mens vi var borte … 😵‍💫

…og så tok det laus med neseblod. Det ville ikke stoppe – og rant på den nyvaska dongeribuksa. Jeg har blodstoppemiddel som ble dynket på en sammenrullet pad og puttet i nesen. Det rant fremdeles. Prøvde med en neseplugg og deretter ny runde med stoppemiddel. Blødningen avtok etter hvert og jeg kunne sette meg på flyet med en stor propp i nesen. Etter laserbehandlingen på Rikshospitalet for et par år siden har nesen vært ganske fin – så kanskje var det bare en slags stress som utløste det hele?

Vi kom oss til Oslo og besøk hos kjærestens datter med familie 🥰 Vi har virkelig kost oss i godt sommervær, lekt med barnebarnet, spist god mat og hatt trivelige dager med blant annet en fin gåtur rundt på Bygdøy. Vi har også vært på floating, der man flyter i et eget lite basseng med saltvann i en slags vektløs tilstand. Det skulle være helt stille – ingen lyder eller ytre påvirkning. Det lille rommet på kanskje 1,7 x 2 meter var helt mørkt med lys som en stjernehimmel. En fredfull og avslappende opplevelse.

Vi har hatt flere turer i Mærradalen, et naturvernområde. Skogen har enormt høye trær, og når trærne faller ned eller felles, er det ulovlig å fjerne dem. Alt skal nedbrytes tilbake til naturen. Fascinerende!

I dag blir det en tur i nærområdet før vi tar kveldsflyet hjem igjen.

Riktig god søndag til deg ❤️

I går var hegga utenfor stuevinduet helt grønn. Den kommer alltid tidlig om våren, men jeg er usikker om den har vært så...
26/04/2026

I går var hegga utenfor stuevinduet helt grønn. Den kommer alltid tidlig om våren, men jeg er usikker om den har vært så tidlig på’n før. Kanskje du husker fra i fjor, året før osv? I dag er treet helt hvitt, men fortsatt er det et yrende fugleliv i og rundt trestammen. Det henger en fuglemater i treet og mye har nok falt på bakken. Jeg har alltid en kikkert stående nært vinduet sånn at det er fort gjort å kikke nærmere. Det er dompap og bokfink som dominerer, men en grønnfink og en vesentlig større fugl, som jeg ikke fant etter å ha bladd gjennom fugleboka… Kan det være en slags (dame)trost?

Uansett, været skifter fra time til time – eller fra minutt til minutt. Det var derfor helt fantastisk med solskinn gjennom store deler av Bysprinten i går. Det er første året jeg ikke var fysisk til stede i byen, men fikk med meg det meste på tv. Kjempefin reklame for Mosjøen. Jeg blir varm om hjertet når jeg ser bilder av Sjøgato og det flotte arrangementet 😍. Kanskje du var til stede – og er like stolt?

Det var ellers mye som skjedde i byen på kveldstid – og vi fikk med oss en fin konsert med Granmoen storband.

Som skrevet om tidligere fikk jeg lagt på skjellakk på neglene før et bryllup i august. Både påføring og fjerning var relativt dyrt. Alle neglene ble skadet og har brukket etter tur siste trekvart året. Siste brekkasje skjedde denne uka – og nå håper jeg å være klar til nytt bryllup i slutten av juni. Da skal det på enkelt vis limes på franske løsnegler; billig og lette å sette på/ta av, og ser også fine ut 🤩 Jeg kjøpte på hudsalongen i Mosjøen, men finnes sikkert mange steder.

Kjæresten er god å ha – også når jeg vil ha testet om fløten er sur eller andre ting som er over dato. Han sier at alt er krute godt, ofte både før og etter en smaksprøve.. men her om dagen ble han litt lang i maska. Vi har jo holdt, og holder fortsatt på med prosjekt ‘spise fra fryseboksen’. Det fungerer faktisk ganske bra, selv om det selvfølgelig også kommer nytt påfyll innimellom. Vi fant nemlig en liten pakke som så ut som noe kjøtt eller kanskje patè i en umerket blank plastpose. Jeg burde jo ha husket det, men ikke før kjæresten hadde tatt en passe stor bit og tygd litt på den. ‘Pateen’ kom veldig fort ut igjen, og da gikk det opp for meg at det var hundematen jeg hadde delt opp i passende porsjoner for Kivi…. Glad det ikke var jeg som smakte!

Det er ikke bare bare å utlevere seg selv, men jeg må jo være ærlig. Jeg kunne ikke jukseskrive at påskepynten var ryddet og regnskapet ferdig, så i går pakket og bar jeg påsken tilbake på loftet, og nå skal jeg fortsette på regnskapet. Jeg har hatt litt fri og kommet ordentlig i gang – og må intensivere jobben i dag og de nærmeste dagene. Ute er rekkverket sånn ca på plass, og ¾ av hekken fikk sommersveisen på i går 👍

Kjæresten sto opp kl 05 i morges for å kjøre buss for tog mellom Mo og Mosjøen. I skrivende stund er han på retur og vi kan snart spise frokost i lag. Etterpå drar vi innom Drevvatne sånn at kjæresten får hentet litt klær til vi skal ut å reise. Vi skal også innom hytto for å se hva elektrikeren har fått gjort. Spennende!

God søndag ❤️

I tilfelle du lurer, nei, jeg har ikke pakket sammen påskepynten enda – eller fått ferdig galleriregnskapet.  Jeg har st...
19/04/2026

I tilfelle du lurer, nei, jeg har ikke pakket sammen påskepynten enda – eller fått ferdig galleriregnskapet. Jeg har stadig vekk med meg ei plastmappe med div papirer og bilag som skal registreres på pc’n, men det går utrolig tregt på området 😖 Nå har jeg derfor bestemt meg for å bruke noen regnværsdager med ferie eller avspasering neste uke for å komme ordentlig i gang! Det blir faktisk godt.

Rekkverket på terrassen hjemme ble revet av og blåste over ende på senvinteren. Alle de seks stolpene var knekte i bunnen. Nå har kjæresten satt opp nye stolper, og med noen hjelpende hender skal vi forsøke å løfte det lange gamle rekkverket på de nye stolpene. For å komme til og få gjort jobben, måtte brudespireahekken som sto foran rekkverket klippes helt ned. Jeg har også frisert to ripsbusker, så jeg håper det blir både blomster og rips til sommeren. Ellers har jeg utsatt rydding i blomsterbedene. Jeg synes nesten det er for tidlig vår og tenker det er greit at det dekkes av gamle planter og løv enda ei stund. Har du ordnet i hagen eller krukkene dine?

Når det våres ute, er det igjen tid for å henge opp sommergardiner hos mamma og pappa. Jeg fikk vasket halvparten av de høye vinduene og hengt opp tynne blomstrede gardiner på onsdag. Dagen etter hadde vi billetter til Ner -Drevjo revylag sin revy ‘Våryr’. Kjæresten dro på Bakgården og ordnet sitteplasser helt fremst en time før oppstart, mens jeg fikk ordnet med resten av gardinene. Det var mange flinke folk på scenen og mange gode innslag som førte til humring og latter hos publikum, og stående applaus ved veis ende. All ære og vel blåst!!😍

På forrige søndagstur til hytto fikk vi heldigvis ordnet med pumpa og vann. Da var det klart til denne helgas innrykk med Tobias og farmorjentene sammen med oss. Da vi skulle sette ut fortøyninga til båten hoppet Kivi opp i båten, romsterte rundt, og ble kommandert på land. Da vi var 15-20 meter fra land la hun på svøm etter oss. Ikke helt uten grunn siden hun er vannhund kanskje. Lagotto Romagnolo = italiensk vannhund. Det var ganske mye vind, så vi drev avgårde før jeg fikk tak i halsbåndet hun heldigvis hadde på. Det var vanskelig å få henne om bord, men hun hjalp til ved å kravle på en liten stige bak på båten.

I dag skal Tobias og kjæresten teste om motoren, som ikke har vært i bruk på 3 år, fungerer. Spennende. I går fikk vi også gravd ei lita grøft for å få ordnet med strøm til skøtet/uthuset og annekset. Guttene gjorde en kjempejobb mellom stein og røtter mens jeg ryddet kvist og lauv.

I går kjøpte vi egg fra en gård ved hytto, så i dag vil jentene ha grønne egg til frokost. Vi har jo et fantastisk vær og var ute hele dagen i går. Jentene brukte mesteparten av dagen til å disse/slenge seg fra et tre. Det blir nydelig i dag også!

Jeg ønsker deg en herlig søndag ❤️☀️

12/04/2026

Sånn, der skulle man tro at påsken var over, men ikke hjemme hos meg. Kyllingene piper fremdeles fra peishylla på kjøkkenet og de fargeglade hønene klukker lystig på kjøkkenøya. 🐔 Når skal du rydde bort påsken? spurte kjæresten. Det er ikke godt å vite, svarte jeg, men det skjer nok før eller siden.... Der er du sikkert kjappere enn meg?

Maja og co kom jo fra Trondheim mandag i stille uke, så vi har hatt påskegjester helt til i går morges. Da pakket hun, Hans Christian og Ulrik i bilen og startet mot Trondheim igjen. Etter en kjapp tur innom hos mamma og pappa for å hente varme vafler til arbeidsmat på galleriet, var lørdagsjobben i gang. Deretter bar det straka vegen til Drevvatne. Dermed får mine frittgående høner være akkurat det, i noen dager til. Dessuten er de litt vanskelige og kan bli sure når de skjønner at de skal stues bort i ei eske i kottet på kvisten. Filmen jeg lagde på sparket da Jenny var lita, får snakke for seg selv. Du finner den under videoer/Reals hvis du – eller helst barnebarn vil se.

Ellers har vi kost oss masse med sjarmøren Ulrik 💙, som sier BØ i ett sett. Da blir vi selvfølgelig skremt og han flirer godt. Vi har feiret bursdager med middag en dag, og ettermiddagskaffe/kveldsmatbuffet en annen. Tusen takk for alle hyggelige hilsninger! Vi hadde noen dager med fare for smitte av oppkastsjuke, så runde en ble noe amputert. Hele familien klarte seg bra og kunne derfor samles i runde to. Har du eller dine vært syke i påsken?

Nå er det så mange prosjekter på gang! Kjæresten ser stadig noe som skulle vært gjort, både heime og på hytto, men jeg har sagt at han bare får lov til ett, maks to små prosjekter til samme tid. Det er supert at han liker å ordne med ting, men vi skal kose oss også! Sist helg på hytto lagde vi ei liste med 22 varer som trengtes til ulike oppgaver, alt fra blåse og fortøyning til båten, lampettledning, fugeskum og baderomsventil.

Vi tror det var is i vannrørene under hytta som gjorde at vi ikke fikk vann i pumpa forrige helg, så nå blir det ny tur utover i ettermiddag for å sjekke..

Det har vært SÅ lettvint å ha med Kivi til Drevvatne. Hun har vært alene ute, gått løs rundt huset, noen skritt nedover gårdsveien og litt i skogkanten, men aldri langt unna. Plutselig har hun utvidet området, og i går var hun helt nede ved fylkesveien. Det er råskummelt for hun er ikke redd for biler, heller nysgjerrig. Nå må vi lage noe løpestreng-anordning og det blir tungvint framover.

Det er tidlig morgen, sola skinner i fjelltoppene, vi jentene har vært ute en liten tur, og nå piler det et ekorn forbi utenfor stuevinduet, men nå MÅ jeg kaste meg over galleriregnskapet for 2025….

Jeg ønsker deg en nydelig søndag ❤️

Jeg noterer alltid dagens dato over mine kladdeskriblerier, men i går skrev jeg 05.04.61.  Den kom helt automatisk, - da...
05/04/2026

Jeg noterer alltid dagens dato over mine kladdeskriblerier, men i går skrev jeg 05.04.61. Den kom helt automatisk, - datoen jeg skriver oftest. Og akkurat i dag betyr det 65 år. Det gir grunnlag for ettertanke. Hva har skjedd i mine 65 leveår, hvordan har jeg brukt dem? Det viktigste nå er hvordan jeg tar vare på tida framover. Det er litt skummelt også, selv om vi ofte sier at alder bare er et tall.
Siden Tobias, eller Maja og jeg ofte har bursdag i (nærheten av) påsken (17.03.-07.04.) har vi i mange år slått oss sammen til felles feiring. Det skal skje i morgen 🥳

Forrige søndag hadde vi trivelig og kjempegod lammelårmiddag sammen med kjærestens familie. Det er så fint at vi blir tatt godt imot på begge sider! På mandag hadde vi begge påskefri og flyttet oss fra Drevvatnet til Olderskog, for da kom Ulrik og co fra Trondheim 😍 Takket være dagens teknologi sees vi på nett innimellom sånn at Ulrik, på 11 mnd i går, kjenner igjen mormor når vi møtes. Veldig koselig. Jeg husker første julaften hjemmefra. Da gikk vi ned i en telefonboks ved Hunstadsenteret i Bodø for å ringe hjem på julekvelden, så mye har skjedd på 40 år.

Tirsdag var vel eneste dag med snert av sol på værmeldinga, så vi bestemte oss for å dra til pølsedalen med alle mine. Tross alt fra regn, sol og snøbyger fikk vi noen fine timer ute – og Ulrik sin første tur i pulk. Kjæresten hadde aldri vært på Sjåmoen på ski før, og fikk en liten smakebit av mitt skiområde helt fra barndommen. Neste år håper jeg at vi kan få en skikkelig tur til 12-tuo.

Vi sto tidlig opp på skjærtorsdag for å være i kjøkkenkomiteen under Ånnerdørjo (familieløp på ski) i Drevvatnet. Det var ikke meldt all verdens vær, men sola var heldigvis framme i mange runder. Bortimot 140 stilte til start, og mange skulle ha pølse med brød, kaffe og kaker da de kom i mål. Det er trivelig å bidra i lokalsamfunnet – og trivelig å hilse på nye kjenninger bl.a. her fra bloggen og en Elsfjordværing med familie bosatt i nabolaget mitt 😊

Etter skirenn og rydding kjørte vi rett til Levangsvågen på hytto. Store deler av fredagen ble brukt til å få på plass det nye forbrenningstoalettet. Det ble en del jobb med å plukke ned listverk og panel innvendig og bordkledning utvendig siden vi måtte lage nytt hull for lufterøret. Det ble noe pirk for å få det så fint som mulig rundt røret, samt tettet det gamle hullet. Dessverre fant vi noe muselort i en del av isolasjonen og måtte bytte denne.

Tradisjonen tro, fra min barndom, har vi tegnet og fargelagt påskeegg første påskedag. Har du noe tradisjon knyttet til påsken? Ungene har ikke vært like begeistret i alle disse årene, men jeg lurer på om de likevel vil videreføre tradisjonen til sine barn?? Det er ikke store tegninga som skal til, men det har sin sjarm. Her sitter jeg med helt naturlig hyttelook, kun en enkel kattvask i fjeset med termosvatn. Ny vannpumpe ble montert i går, men vi har enda ikke fått inn vatn. Kjæresten ❤️ har krøpet under hytta for å se på slangen som går i be**en – etter å ha spilt bursdagssang til meg – ‘Førr ei dame’ med han Halvdan. Nå skal jeg ut og se om det er noe jeg kan hjelpe til med.

God første påskedag til deg 🐥

Adresse

Sjøgato 25
Mosjøen
8656

Åpningstider

Onsdag 11:00 - 16:00
Torsdag 11:00 - 16:00
Fredag 11:00 - 16:00
Lørdag 11:00 - 15:00

Telefon

+4797115588

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Kirsti Stokland art legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Bedriften

Send en melding til Kirsti Stokland art:

Del