Anderssonskans Fönsterverkstad

Anderssonskans Fönsterverkstad Är dina fönster i behov av kärlek? Flagnar färgen? Har kittet släppt? Är bottenstycket ruttet? Hör av Dig så berättar jag mer.

Gamla fönster kan se risiga ut men ofta är det enda som krävs lite kunskap och tålamod för få dem vackra igen.

Hur stolt får man va över sin stora unge! 😍Tack Lilla Väsby för att ni tog emot honom så fint!
11/04/2025

Hur stolt får man va över sin stora unge! 😍Tack Lilla Väsby för att ni tog emot honom så fint!

De senaste två veckorna har den här killen har haft praktik hos oss på Lilla Väsby. Precis lagom tills lammningen drog igång började han. Arbetsuppgifterna har varit många och olika och han har verkligen varit tillgod hjälp de här intensiva dagarna och huggit i där det behövts💪😃!

ni kan verkligen vara stolta över er fina och duktiga kille 🥰!
-Vi lånat gärna in honom vid tillfälle 😊👌.

Visst kan det vara supervackert med frost på rutorna? MEN det kan också tyda på att det finns vissa problem.Ofta handlar...
04/12/2024

Visst kan det vara supervackert med frost på rutorna?
MEN det kan också tyda på att det finns vissa problem.

Ofta handlar det om att tätningslisterna är för dåliga eller helt enkelt felaktigt monterade. Då smiter den fuktiga och varma inomhusluften in mellan rutorna och blir då till frost när fukten möter den kalla yttre glasrutan.

Men det kan också handla om att du helt enkelt har för fuktig inomhusluft i kombination med otillräcklig ventilation. Enkla åtgärder kan då handla om att vädra ut den fuktiga luften mellan varven. Vissa ställer in en avfuktare för att ta upp fukten. I värsta fall behöver man se över ventilationen i huset och åtgärda.

Hur har du det med frost på dina fönsterrutor?

21/08/2024

Skämt åsido, det är lika sorgligt varje gång jag ser att gamla fönster ersatts av nya "underhållsfria" fönster. Så tröttsamt! Det blir fult, dåligt för miljön och kulturvärden förstörs. Hjälp mig att sprida ordet så fler fattar.

Tryck dela och låt fler få sig en tankeställare innan de byter ut sina fönster!



20/08/2024



Hej, hej!Många nya följare här, vilket glädjer mig så mkt! Jag Vill att ALLA ska fatta vikten av att vårda sina fönster,...
30/10/2023

Hej, hej!

Många nya följare här, vilket glädjer mig så mkt! Jag Vill att ALLA ska fatta vikten av att vårda sina fönster, se skönheten i blåsta glas och själva våga renovera lite. Jag vill inspirera! Lära ut! Hjälpa till! Hjälp mig gärna att sprida ordet genom att dela, kommentera och ”gilla” mina inlägg. Tack som attans på förhand!!!

För den som vill veta mer om mig så är jag en 41-årig trebarnsmamma som valde att lämna mitt trygga och intressanta yrke som psykolog för att starta eget, flytta ut på landet, bygga verkstad och skapa ett annat liv för mig själv och min familj.

Jag har verkstan på gården vilket jag älskar! Och jag älskar mitt jobb! Som fönsterhantverkare får man vara både målare, snickare och glasmästare!

När jag inte jobbar med fönster så renoverar jag vår 1800-talsgård samt går en fortsättningskurs i byggnadsvård. En hel del familj, gård och djur blir det ju också förstås!

Vem är Du som följer mig? Och finns det nåt speciellt du vill att jag ska dela med mig av här på Instagram?

Före - under - efter Visst blev det skillnad! Från vitt och utan spröjs till gult och spröjs! Nu passar fönstret äntlige...
18/10/2023

Före - under - efter

Visst blev det skillnad! Från vitt och utan spröjs till gult och spröjs! Nu passar fönstret äntligen ihop med huset!

fönsterhantverk

05/10/2023
Nätverket för kvinnor i som driver företag i Lekeberg.Idag hände det äntligen! Vi hade får första officiella träff med d...
04/10/2023

Nätverket för kvinnor i som driver företag i Lekeberg.

Idag hände det äntligen! Vi hade får första officiella träff med det nya nätverket. Så kul och inspirerande att träffa kompetenta och driftiga kvinnor med en massa olika kunskaper. Det här kan bli riktigt bra!! Det är en jäkla kraft i att vara flera. Jag som står ensam i verkstan för det mesta behöver absolut ha ett annat sammanhang. Att träffa kvinnor i närheten som är i liknande situation är en befrielse. Vi kan peppa, stötta, inspirera, pusha, utveckla, trösta, samarbeta med mera med mera…

Är du också kvinna och driver företag j Lekeberg så kom med!!!

Idag har jag riktigt gamla bågar på operationsbordet i verkstan. Blåst, lite gröntonat glas och rostiga beslag. Bågarna ...
20/09/2023

Idag har jag riktigt gamla bågar på operationsbordet i verkstan. Blåst, lite gröntonat glas och rostiga beslag. Bågarna är spårfalsade (inte min favvo!), vilket gör det hela lite extra klurigt. Men fint kommer det bli. Det tar bara lite extra tid…

Jag är så glad att paret som lämnat in dessa bågar till mig valt att renovera istället för att sätta in nytt. Det komme bli finfint!!

Tittut! Det här med växter som klättrar och liksom tar över huset. I love it! Nänä, det är inte så bra för fasaden, jag ...
17/09/2023

Tittut!
Det här med växter som klättrar och liksom tar över huset. I love it!
Nänä, det är inte så bra för fasaden, jag vet! Men skönheten! Skönheten!!

Så kan det gå! Givetvis går det ju att åtgärda. Byta stora delar av bottenstycket på karmen och så renovera fönsterbågar...
11/09/2023

Så kan det gå!
Givetvis går det ju att åtgärda. Byta stora delar av bottenstycket på karmen och så renovera fönsterbågarna förstås.

Men ett tips är ju att se över sina fönster innan det hinner gå så långt som på bilden. Faktum är att om du underhåller dina fönster genom att tvätta dom (inte bara rutorna utan själva träet också!) och bättra på med linoljefärg och linoljekitt vid behov så behöver du typ aldrig mer totalrenovera dina fönster. Bra va!?!

Brukar ni tvätta själva fönsterbågarna också när ni tvättar fönster?

Adress

Fjugesta

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Anderssonskans Fönsterverkstad postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela