Alterno Design

Alterno Design Vi väcker liv i vackra gamla möbler genom att återanvända material till något unikt

Som någon annan skrev förut- så tro inte på allt du ser på Instagram 😉Tar en liten kaffepaus i mattvätten och gör vår so...
28/05/2026

Som någon annan skrev förut- så tro inte på allt du ser på Instagram 😉

Tar en liten kaffepaus i mattvätten och gör vår soldyrkare Pablo (den stora vita hunden som ligger där) sällskap i solen.
Glamoröst? Neeeej…men nån måste ju göra det.

Ja, förberedelserna är i full gång inför studentfirande nästa vecka.
Maten står för och pyntandet står .design för😊

Vänta nu🤔…det är ju jag på båda🫣

Tur att vi är duktiga och vet vad vi gör😇

24/04/2026

Den här martenitzan har jag burit sedan första mars, då jag fick den av min mamma ❤️🤍

Traditionen säger att man ska hänga upp den i ett träd när man ser första vårtecknet – en stork.
Men… eftersom storkarna lyser med sin frånvaro här hos oss, har vi gjort en egen variant: första blommande trädet får duga lika bra.

Och med tanke på hur seg våren har varit i år, så blev det först idag.
Så nu hänger den där i grenarna och gör sitt jobb – försöker uppfylla våra önskningar om hälsa och välstånd. Jag viskar en extra önskan: fred i världen, inga krig, inget lidande.

Och om vi ska vara helt ärliga: årets första vårtecken var nog egentligen att de sopade bort gruset från gatan. Men ett blommande träd känns ändå lite mer poetiskt 🌿😄

Idag fick jag äran att handleda deltagare på  i konsten att klä om en fåtölj. Ett projekt som de kallar för ”tillsammans...
24/04/2026

Idag fick jag äran att handleda deltagare på i konsten att klä om en fåtölj. Ett projekt som de kallar för ”tillsammans fåtöljen” . Så fint initiativ där alla kan bidra med sin egen förmåga. Personliga broderier pryder tyget på utsidan och tillför så mycket karaktär och liv till den vackra sammetstyget. Lite jobb kvar men snart går vi se resultatet.
Tack för idag!

23/04/2026
Fyra fåtöljer har nu fått nytt liv.  ville uppdatera sin inredning för att möta sina medlemmar i sina nya lokaler på Nor...
20/04/2026

Fyra fåtöljer har nu fått nytt liv.

ville uppdatera sin inredning för att möta sina medlemmar i sina nya lokaler på Norra Hamngatan.

De valde att klä om sina fåtöljer och föll för sin signaturfärg lila i ett härligt filttyg från – ett val som verkligen sätter tonen i rummet och skapar en fin helhet.

Och eftersom jobbar för allas lika värde, kunde jag inte låta bli att sy två regnbågskuddar, så klart skapade av återbrukstyger.
De fick följa med som en liten present från mig – ibland får hjärtat bestämma lite extra.

Fint när färg, form och funktion får hänga ihop.

Har du också möbler som förtjänar ett nytt liv?
Hör gärna av dig så ser vi vad som går att skapa tillsammans.

Ibland dyker det upp minnen som påminner en om var allt började… Den här lilla Emma-fåtöljen och den lilla sypuffen dök ...
22/02/2026

Ibland dyker det upp minnen som påminner en om var allt började…

Den här lilla Emma-fåtöljen och den lilla sypuffen dök upp i mitt bildminne häromdagen.

När jag klädde om dem hade jag inte startat Alterno Design ännu.
Men jag älskade redan då att ge gamla möbler nytt liv.
Fårskinn och filttyg – mjukt, hållbart och med massor av karaktär.
Jag minns hur jag tänkte att små möbler förtjänar lika mycket omsorg som stora.

Idag driver jag Alterno Design– men känslan är densamma.
Kärleken till hantverket.
Respekten för det som redan finns.
Glädjen i att se något slitet bli vackert igen.

Det är fint att bli påmind om hur länge den här passionen faktiskt har funnits

Har du en möbel som behöver kläs om?
Skicka ett meddelande så tittar vi på den tillsammans.
Ge den chansen att bli din nya favorit igen!

Jag älskar januari.
Ett nytt år utan facit.
Fullt av sånt som ännu inte hänt.Och någonstans där i januari börjar ljuset ...
29/01/2026

Jag älskar januari.

Ett nytt år utan facit.
Fullt av sånt som ännu inte hänt.
Och någonstans där i januari börjar ljuset långsamt vända tillbaka, nästan omärkligt.
Jag får energi av tanken på allt som kan bli – och allt som inte alls blir som planerat.
Jag är ingen mästare på att planera framåt (även om jag vet att jag borde).
Jag litar mer på att allt ordnar sig till sist ändå.

🧸✈️ Österrike nästa.Ibland syr man mer än bara en nalle 🧸Den här lilla vännen ska hela vägen till Österrike.Till en kvin...
17/01/2026

🧸✈️ Österrike nästa.

Ibland syr man mer än bara en nalle 🧸

Den här lilla vännen ska hela vägen till Österrike.
Till en kvinna som önskat sig en nalle sedan hon var liten – men aldrig fick någon.
Nu är hon vuxen och lever med en hemsk sjukdom.
Som terapi ville hon börja göra nallar själv och hörde av sig till mig för mönster.
Så jag ville att hon skulle få mer än bara mallar.
Hon skulle få en nalle också – en liten vän för livet, som hon inte väntade sig.
En liten påminnelse om att det aldrig är för sent att få något man saknat –
och att skapande kan vara både tröst, kraft och vänskap 💛

23/11/2025

🧸Nya nallar på gång! 🧸

Nu börjar årets gosigaste produktion – och först ut är två riktiga karaktärer: en tuffing i jeanstyg och en mjukis i klassisk madrassväv.

Perfekta att krama, ge bort eller adoptera på plats under julmarknaderna som kommer.

Varje nalle sys för hand av återbrukade tyger, så ingen blir den andra lik.

Var hittar ni oss?
Vi kommer att vara på:
Skanska Citygate, Fabriksgatan 1 den 10 dec, kl.11-13
Bonden &Co i Kronhuset den 18 dec, kl 14-18

Om du inte har möjlighet att besöka oss där men är intresserad av någon av nallarna så är det bara att skicka ett pm till oss.



Adress

6 Norra Hamn Gatan
Gothenburg
411 14

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Alterno Design postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Alterno Design:

Dela