10/05/2026
Är jag sen på bollen eller är det här något relativt nytt? 🤔
Jag är urdålig på att dreja föremål med bred botten. Ja, inte själva drejandet men att skära loss föremålet från plattan.
Antingen skär ståltråden sönder botten som blivit för tunn, eller så spricker botten i torkprocessen.
Nu såg jag tips om att köpa Tyvek att lägga emellan plattan och leran. Sedan får ståltråden löpa däremellan och kan inte skära sönder leran.
Dessutom går det att lossa föremålet mycket snabbare under torkprocessen så man slipper sprickor i den skedet.
Jag beställde Tyvek men något går fel så betalningen kommer aldrig fram trots flera försök. Sååå typiskt 😫.
Men vad är Tyvek? Googlade, och det är typ takpapp.
Går ut och letar bland all bröte i ladugården och hittar en hel rulle takpapp från hönshusbygget 😃.
Testade att dreja och allt verkar funka hela vägen, så nu ska här drejas pajformar, gratängformar och stora fat med bred botten.
Såå roligt att lära nytt fast jag har jobbat med lera så länge.