LenaStinas Keramik

LenaStinas Keramik Välkommen till min lilla butik på vår gård Nyhagen i Grönahög, Ulricehamn. GPS 57.6940,13.6116

Är jag sen på bollen eller är det här något relativt nytt? 🤔Jag är urdålig på att dreja föremål med bred botten. Ja, int...
10/05/2026

Är jag sen på bollen eller är det här något relativt nytt? 🤔
Jag är urdålig på att dreja föremål med bred botten. Ja, inte själva drejandet men att skära loss föremålet från plattan.
Antingen skär ståltråden sönder botten som blivit för tunn, eller så spricker botten i torkprocessen.

Nu såg jag tips om att köpa Tyvek att lägga emellan plattan och leran. Sedan får ståltråden löpa däremellan och kan inte skära sönder leran.
Dessutom går det att lossa föremålet mycket snabbare under torkprocessen så man slipper sprickor i den skedet.

Jag beställde Tyvek men något går fel så betalningen kommer aldrig fram trots flera försök. Sååå typiskt 😫.
Men vad är Tyvek? Googlade, och det är typ takpapp.

Går ut och letar bland all bröte i ladugården och hittar en hel rulle takpapp från hönshusbygget 😃.

Testade att dreja och allt verkar funka hela vägen, så nu ska här drejas pajformar, gratängformar och stora fat med bred botten.
Såå roligt att lära nytt fast jag har jobbat med lera så länge.

Svårt att hinna uppdatera webbutiken men nu finns nya muggar med rinnande dekor i honungsgult och granitgrått.De är goa ...
05/05/2026

Svårt att hinna uppdatera webbutiken men nu finns nya muggar med rinnande dekor i honungsgult och granitgrått.

De är goa att dricka ur om man gillar muggar utan öra. Fingrarna vill gärna känna på dropparna som rinner ner.

I morgon onsdag är butiken öppen igen kl 15-18.
🌱🌼 Välkommen 🌱🌼

www.lenastina.se

02/05/2026

Nu fylls marknadsståndet utanför min lilla butik med fantastiska växter av hög kvalité.
Årets pelargon finns med bland annat, och mycket mycket mer.

Och kaffe och sockerkaka bjuder vi på. Lite svalare i morgon men vi hoppas det går bra att sitta ute.
🌼🌸🌱🌷💐⚘️🌼🌿🌻🌹🌺🍀

Varmt välkommen i morgon 3 maj kl 10-14 hälsar och .

Nytt på hyllan. Kruka för hydroponisk odling, alltså ingen jord utan bara vatten plus näring. 🌱🌱🌱.Vi har själva haft en ...
28/04/2026

Nytt på hyllan. Kruka för hydroponisk odling, alltså ingen jord utan bara vatten plus näring. 🌱🌱🌱.

Vi har själva haft en sådan i fönstret under några år och kunnat skörda sallad och basilika med mera året runt.

Den var i plast.
Som keramiker är det ju roligare med keramik 😄.

Har sått några basilika-frön som precis börjat växa lite smått, men man ser ju principen.
Man sår i den lilla korgen, häller i vatten samt ett par kryddmått näring.
Varje gång man fyller på mer vatten fyller man på lite mer näring.

Med krukan följer odlingskorg med stenull men näringen och frön får man köpa själv.

Kommer finnas 3 maj och i morgon 29 april då butiken är öppen kl 15-18 som vanligt.

🌱🌸 Välkommen 🌸🌱

Såå klantigt 😖. Genvägar är senvägar!Gjorde ett misstag och visste redan när jag gjorde det att det förmodligen var ett ...
27/04/2026

Såå klantigt 😖. Genvägar är senvägar!

Gjorde ett misstag och visste redan när jag gjorde det att det förmodligen var ett misstag. 😣
Allt för att vinna tid och hinna bränna så många ugnar som möjligt innan 3 maj då vi har växt- och keramik-försäljning här hemma på gården.

Dessa fika-muggar har jag i mitt lilla café. De är små och nätta och många gillar dem och vill köpa.

Därför gjorde jag nya i två varianter.
De glaseras först invändigt, sedan väntar jag till nästa dag för att muggen ska vara torr och kunna suga glasyr igen när de doppas på utsidan.

För att vinna tid ville jag starta en ugn under natten. Kanske kanske det räcker att torka insidan från fm till em 😃.
Räckte det ??? Nej det gjorde det inte 😭.

Nu blir det sekunda-försäljning den 3 maj istället av 24 muggar med för tunn glasyr på utsidan.

Och ni som väntar på prima fika-muggarna får tyvärr vänta lite till 😥

Tack för all feedback på frågan hur jag ska glasera mina nya muggar 🙂. Nu vet jag mer hur jag ska göra.Har 12 st nydreja...
22/04/2026

Tack för all feedback på frågan hur jag ska glasera mina nya muggar 🙂. Nu vet jag mer hur jag ska göra.

Har 12 st nydrejade rinniga muggar som blir klara till 3 maj hoppas jag då vi har söndagsöppet.

Ska faktiskt utifrån era svar blanda en ny blå glasyr som jag tror kan stämma med den rinniga designen.

Annars är fler slevfat på gång samt blomsterplattor till glasburk eller annan passande vas/burk.
Blommorna står fint med hjälp av plattan. Bra till alla vårens och sommarens blommor.

Tester på nya muggar klara. Vet ej vilken variant jag ska fortsätta med.Om du tycker någon är att föredra får du gärna s...
20/04/2026

Tester på nya muggar klara. Vet ej vilken variant jag ska fortsätta med.
Om du tycker någon är att föredra får du gärna skriva det. Lättare för mig att välja rätt 😃.

Jag ska dreja nya idag som jag hoppas hinna få färdiga till söndagen den 3 maj då det blir extra öppet kl 10-14 med växter till sommarens planteringar samt min keramik.

Annars öppet även nu på onsdag kl 15-18.

Njut nu av denna fina vårdag 🌼🌸💐🌻⚘️

Lite nytt på hyllan i morgon onsdag när jag har öppet kl 15-18. (ev kommer jag lite sent så häng inte på låset är du snä...
14/04/2026

Lite nytt på hyllan i morgon onsdag när jag har öppet kl 15-18.
(ev kommer jag lite sent så häng inte på låset är du snäll 🙄. Ska skynda mig).

Det blev väl ett somrigt kakfat i alla fall med akvarell-målade blommor i en krans.
Det är alltså en speciell akvarell-färg som är avsedd för keramik.

Kompletterade även med några somriga muggar för fina fikastunder i bersån framöver 🌸🌷🌻🌼.

🌷 Välkommen 🌷

På söndag om 3 veckor planerar Carina på  och jag att ha en liten vårlig försäljning av Växter och Keramik här hemma på ...
13/04/2026

På söndag om 3 veckor planerar Carina på och jag att ha en liten vårlig försäljning av Växter och Keramik här hemma på gården.

Carina tar med sig olika växter som passar att plantera i rabatter eller i krukor.
Kommer nog finnas färdiga planteringar också.
Och pelargoner hoppas vi på. Känns så fint med dem i fönstret när sommarsolen skiner in.

Träffade en trevlig person igår som hade köpt en fin pelargon av Carina förra året. Nu var hela fönsterbrädan full av skott från den. Härligt med folk med gröna fingrar.

Jag kommer ha lite av varje i keramikväg. Nu ska jag ut till drejskivan och göra krukor för hydroponisk odling. Återkommer och visar mer av det senare.

Nu hoppas vi på fint väder den 3 maj så får ni slå er ner i vårsolen så bjuder vi på kaffe med dopp.

Ligger 2 mil sydost om Ulricehamn.
Grönahögs Holmö 110 på GPS:en.

🌷🌸💐🌻🌼 Välkommen 🌷🌻🌼🌸💐

Nu har äntligen 4-åringen fått sin födelsedagspresent som han önskade sig. EN VULKAN 🔥Under påskhelgen gick det åt nästa...
07/04/2026

Nu har äntligen 4-åringen fått sin födelsedagspresent som han önskade sig. EN VULKAN 🔥

Under påskhelgen gick det åt nästa en liter ättika och en hel påse bikarbonat plus diskmedel och karamellfärg.

Den första jag gjorde blev för stor, se sista filmen. Mycket roligare förstås, men med den hade nog en dunk på 5 liter ättika inte räckt över påskhelgen 😄.

Trodde inte den skulle vara rolig så länge, men vi fick ladda den gång på gång på gång, och mossan blev dyngsur och fick bytas ut och dinosaurierna tror jag dog ut på kuppen.

Inga roliga vulkaner i butiken i morgon, men annars finns det tråkiga muggar och skålar med mera om någon är intresserad samt ägg och honung.

Öppet onsdag kl 15-18. Välkommen 🥰

Sista chansen i morgon onsdag att köpa färgglada ägg till påsk från våra egna hönor. 130 kr för 30 ägg.Några äggskal i k...
31/03/2026

Sista chansen i morgon onsdag att köpa färgglada ägg till påsk från våra egna hönor. 130 kr för 30 ägg.

Några äggskal i keramik finns kvar samt lite annat smått och gott.
Har fyllt på med lite téer till te-kopparna och tvålar till tvålfaten.

Välkommen kl 15-18 på en kopp kaffe. 🐣🐣🐣

Adress

Grönahög
52396

Öppettider

15:00 - 18:00

Telefon

0702424240

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när LenaStinas Keramik postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till LenaStinas Keramik:

Dela